Album kao (prevaziđen) koncept

Kolumna petkom by Vojkan Bećir

Neko je pustio buvu da je Album kao koncept mrtav. To se desilo nakon nekoliko loših, od ljudi čije su se ranije ploče stavljale na repeat. To se dogodilo nakon što su EDM zvezde pokušavale da dokažu svoju vrednost prema kriterijumima ranije ustanovljenim za pop izvođače. Nikoga ne interesuje album Davida Guette. To je skup singlova, gomila saradnji na jednom mestu. Imali smo taj princip dosta dugo,  ali zaboravljali da album mora da ima svoj početak i kraj. Ako je pesma na albumu, treba da služi albumu. Potreban je koncept. “Hej, imamo gomilu prijatelja u muzici!” to nije. Bar ne onako kako to rade Disclosure. Taylor Swift drugare koristi za slikanje. Kada je o muzici reč, ona je u prvom planu. Calvin Harris je na putu da od nje nešto nauči (How deep is their love?). U post1989 smo fazi. Ništa nije isto. Pa drugarica Selena snima Revival uz priču o novom životu nakon raskida i konkretnije, uz ispovesti o borbi sa teškim bolestima. Simon Cowell to rabi kad nas upoznaje sa artistom, ne i kada prodaje ploče. Videćemo kako će se njena karijera odvijati. Za sada to ide više nego solidno. Okej je biti broj dva? No, zanimljiva je i priča o momku koji je delom odgovoran za uspeh 1989, pomenutog albuma koji je jedan od najuspešnijih u novijoj muzičkoj istoriji. On je naznaka da novi pristup albumu možda može revitalizovati taj format. Postoje još neki koje iščekujemo, dok nam se serviraju neki konceptualni.

 

Jack Antonoff je odgovoran za ono što slušamo u 2015oj. Čak i da slušate punk, on je taj kome kontrapopujete. Svoje ime u porodično drvo pop kulture urezao je pesmama koje je pisao i svirao za bend Fun (Ton-i-i-ight, We are you-u-u-ung). Navijao sam ove momke pet godina pre nego su eksplodirali, iako nisam verovao u njihov uspeh. Bili su vredni i uporni, pre svega dosledni. Uspeli su. Čini mi se da se slažu sa mnom, da su imali svojih pet minuta i da su ih iskoristili. Momci su na pauzi od tog projekta da bi radili solo. Iako je Nate Russ imao primetan singl sa P!nk i nedavno izbacio solo album, Antonoff je taj koji se bolje snašao sam. Interesantno, jer frontmen je taj koji se obično bolje snađe.

 

Jack Antonoff napisao je pesmu Brave. Radijski hit koji je stavio Saru Bareilles na listu one-hit wondera, a Antonoffa na radar relevantnih ljudi. Pesma koja je dominirala radijima i feedovima pre samo dve godine jedan je od razloga zašto je Taylor Swift poželela da radi sa njim. Prvo su se oporobali na pesmi za film – Sweeter Than Fiction, a onda počeli da rade i na Out of the Woods. Malo pre toga Jack Antonoff počinje da se zabavlja sa Lenom Dunham. Kako raste uspeh serije Girls, tako je jasno da postaju neočekivani power couple. Antonoff je napravio solo act i nazvao ga Bleachers. Pokušava da napravi “pop koji je kul”. To su njegove reči. Bleachers je nastavak onoga što je radio u fazi pre nego je upao u Fun. Tada je radio kao Steel Train. Steel Train ima album Terrible Thrills, ali i prateći na kojem su gostujući vokali. Samo ženski. Spisak je impresivan. Pazi sad: Scarlett Johansson, Tegan and Sara, Holly Miranda, Deradoorian, Alia Shawkat, Nellie McKay, Amanda Palmer, Greta Salpeter, Rachael Cantu, Charlotte Caffey, Astrid McDonald, Anna Waronker i njegova sestra, dizajnerka Rachel Antonoff.

Sad je pod imenom Bleachers izbacio još jednu verziju istog albuma, sa još impresivnijim gostima: Sara Bareilles, Charli XCX, Carly Rae Jepsen, Tinashe, Lucius, Elle King, Brooke Candy, Rachel Antonoff, MØ, Susanna Hoffs, Natalie Maines i Sia (sa kojom bi trebalo ćešće da piše).

 

I pored ove liste gostujućih vokala, izostaje komercijalni uspeh. No, svakako je interesantan koncept koji je primetila kritika. Zabavna je to varijacija koja će ohrabriti možda nekoga da u narednom periodu izbaci bar sličan koncept. Možda se pojavi čitav album sa deset verzija jedne pesme, premda to je već nešto što se javlja kao singl izdanje sa remiksima.

 

This Is Acting je projekat koji me raduje. Sia, za koju znamo da često piše drugima, sve restlove spakovala je u jedan album. Kao prvi singl izašla je spektakularna Alive, pisana za (i sa) Adele. Upravo je ta Adele neko u koga su sada uprte oči. Da li je hajp preveliki? Hoće li njen album, kada se konačno objavi, biti dobar koliko očekujemo? Šta se to dešava sa One Direction, zar je odlazak jednog člana toliko uzdrmao popularnost koja ih je već napuštala? Hoće li Justin Bieber izbaciti album koji će se prodati rekordnu cifru u prvom danu, a već sledeće nedelje biti zaboravljen? Hoćemo li oslepeti od čekanja na Rihannin novi album pa sa omota čitati poeziju napisanu Brajevim pismom? Da li će svet Lady Gagi oprostiti haljinu od mesa nakon što objavi još jedan Tony Bennett duet album sa pesmama Cola Portera?

Hoćemo li videti uskoro nekog sasvim novog? Nešto sasvim novo? Neki novi način reciklaže?

 

Izvesno je da je pop dostupniji nego ikad, što ga čini uzbudljivijim.

Uvek ste na samo jedan klik od dobre muzike.

Odvojio sam vam neke sveže trake, spakovao ih u plejlistu koju možete i za poneti.

vojislavzapravo
popactually

 

Share:

Postavi komentar