Striming je budućnost, kakva je budućnost striminga

Kolumna petkom by Vojkan Bećir

Kako slušamo muziku diktira i koju muziku slušamo. Top liste su se promenile od kada postoji opcija da sami pravimo redosled pesama na albumu. To je ono što je CD doneo. Prenosivost muzike videli smo koliko je značajna još kada smo sa ploča prešli na kasete. Kasnije, mp3 format doneo je nove inovacije, a broadband internet, iako nije zvanični muzički format, doneo je nešto sasvim novo.

 

Mnogo se priča o strimingu. Kako i ne. Prošle godine, prvi put se dogodilo da je najveći prihod u Americi upravo stigao od pozajmljivanja muzike, a ne posedovanja.

Jedan od najvećih albuma ove godine (T.L.O.P.) uopšte nema fizičko izdanje. Iako pišem ovo u zemlji gde se više psuje kablovski operater nego priča o plejlistama na Deezeru, pitanje je trenutka kada će se stvari promeniti.

Svakodnevno se povećava broj korisnika tog servisa koji je kod nas najpouzdanija legalna opcija. Većina njih dobilo je Deezer kroz Telenor pakete, ali ima i onih koji su shvatili da je Deezer potupno nezavistan i da ga možete koristiti bilo da ste 060, 061, 2-3-4 ili 065. Možete muziku slušati i na webu, možete je strimovati i besplatno, uz po koju reklamu.

 

Striming nije bauk. Cecina pesma “Da raskinem sa njom” ima skoro 21 milion pregleda na Youtube-u. Duet Ace Lukasa i Ivane Selakov bliži se pedesetom milionu.

 

 

Ove nedelje, Kiiara je konačno objavila svoj debitantski EP “low kii savage”. Reč je o mladoj devojci koja je pokrenula viralnu lavinu koja nije viđena od kako je Lana Del Rey na net okačila spot za “Video Games” koji je sama snimala i montirala. Kiiara je pesmu “Gold” napravila uz pomoć još uvek neproslavljenog producenta Felixa Snowa, ali bez podrške izdavačke kuće i medija.

Za nekoliko meseci, skupila je 11 miliona pregleda na Soundcloudu. Kvalitet ispliva, onda kada je kvalitetu vreme. Fantastična je! Poslušajte je.

 

Soundcloud mi je prvi put pomenuo Strickty Kev u aprilu 2008. godine. Otišao sam po njega na aerodrom i već tada nas je razgovor odveo u tom pravcu. Pričao mi je da su dvojica njegovih drugara pokrenuli posao i kako je siguran da će to biti velika stvar. Sada mi u glavi odzvanja taj razgovor kao što mi je u tom trenutku još krčao zvuk dial up-a.

 

Drugari su Alexander Ljung i Eric Walforss. Oni su pokrenuli Soundcloud 2007. godine. Još se suši mastilo na ugovoru koji su potpisali sa Sony-jem. To je bio poslednji potpis koji im je trebao. Soundcloud ulazi u svoju novu fazu.

 

Od osnivanja do danas, prešli su dalek put. Imaju oko 175 miliona aktivnih korisnika. Kroz Soundcloud prođe oko 20 miliona dolara, ali zbog nerešenih prava su godišnje davali oko 40mil. Tako veliki minus brisao je samo ogroman potencijal koji SC ima. Uskoro ćemo dobiti nove opcije na Soundcloudu od kojih ćemo mnoge moći da koristimo samo ako ih i (mesečno) platimo.

 

Do sada, jedino su artisti plaćali SC, čak ni to svi. Oni koji su želeli, za nadoknadu od 5 ili 9$ bi postajali “Pro”, odnosno “Pro Unlimited” korisnici. To bi im omogućavalo da kače koliko god muzike žele. Po koju pesmu mesečno smeo da uploaduje svako ko se registruje. Još uvek se to može, ukoliko je pesma u njegovom vlasništvu. Potpisani ugovori sa velikim izdavačkim kućama obećavaju da ćemo ponovo moći da remiksujemo i kačimo svašta, jer će se neki novac uplaćivati kreatorima.

Novo je da će Soundcloud tražiti nadoknadu od onih koji samo žele da pesme i mikseve slušaju. Procene su da će do ozbiljno smanjiti broj korisnika. Novi biznis plan čak i računa na to. Manje od 175 miliona korisnika je i dalje potencijalno mnogo.

 

Do promene je moralo da dođe. Previše dugo je previše novca gubio. Nije bilo dovoljno što je servis dobijao podršku velikih igrača kao što su Kanye i Drake. Neke relevantne DJ etikete su bili glasnogovornici za SC, ni to nije pomoglo. Najbučniji u tome bili su ljudi iz Ninja Tune recimo (Strickly Kev je njihov član, održava im projekat DJ Food).

 

Billboardovi izvori kažu da će se promena desiti u narednih nekoliko nedelja. Izvesno je da će se tamo najviše čuti EDM koji kao da se na Soundcloudu i rodio. Postavlja se pitanje da li je svetu postreban još jedan striming servis. Ja bih da postavim pitanje gde će mali remikseri, producenti koji se vežbaju i oni koji vokale snimaju na iPhone-ovim mikrofonima. Hoće li se pojaviti novo mesto za njih? Da li će biti prisiljeni da prave šestosekundne pesme i nadaju se da će im Vine postati viralan?

 

Ostaje mi da budem zahvalan na Kiiari i budem siguran da će, pre ili kasnije, kvalitet isplivati. Jer mi je potreban.

 

 

PS.

Pisanje ove kolumne trajalo je tačno koliko Moderat mix koji su nedavno uradili za Fader. Možete ga naći na Soundcloud profilu tog magazina ili slušati plejlistu koju sam kurirao. Trebalo bi da je embedovana.

Share:

Postavi komentar